lördag 5 december 2020

Fotomysterie löst - Nylander

 I ett album efter min farfar fanns det noteringar om att ett par foton skulle kunnat föreställa min farfars morföräldrar. Likheten mellan fotot på mannen och foto av min farfars morfar Johan Svensson i Torarp Östergård, Odensjö, var slående. Jag blev dock förbryllad över att fotona var tagkan i Karlshamn och Norrtälje... Då slog det mig att min farfars farmos bror Bengt Nylander hade ju bott i båda de städerna. Foton som jag trodde varit av farfars morbrors barn visade sig vara av hans fars kusiner i stället. Alltid skönt när misstag och mysterier reds ut. Nu har jag kunna lägga upp foton av dessa personer på Ancestry och Wikitree med rätt namn.

Stadskassör i Karlshamn 1846-1873, Bengt Nylander, född i Norra Ringshult, Jälluntofta, flyttade till Nydala i Odensjö 1823. Klockare i Kånna 1839-1843. Bodde i Lund 1843-1846. Flyttade 1873 till Norrtälje för att där arbeta som postmästare. Avlded där 1877. Gift 1861 med Eliana von Bergen, född 1834 i Karlskrona, död 1908 i Karlshamn.

Postmästare Bengt Nylander.

Carl Louis Nylander, född 1864 i Karlhamn, död där 1869.

Eva Eliana Johanna von Bergen

Johan Nylander, född 1862, kapten vid Södra skåne infanteriregemente.

Johan Nylander


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar