tisdag 16 januari 2018

Bröllopskort från Bexet - en rolig upptäckt!

I somras besökte jag Bexet Norregård och blev då lovad att få ett par foton skickade till mig från gården och där frun till min farfars äldsta bror skulle finnas med. Det ena var från ett bröllop och det andra från en fikastund i trädgården. Mannen som skickade mig fotona, Tommy, är barnbarn till brudparet.

Karl och Ruts bröllop 1913. Bexet Norregård

Fika ca 1921, Bexet Södergård

När jag häromdagen satt och gick igenom korten, jag har nämligen laddat hem Lightroom Classic som har ansiktsigenkänning och jag kan markera ansikten för att namnge personer, slog det mig att jag har en bild på ett brudpar från Färgaryd som jag inte vetat vilka de är. Kunde det vara samma personer? Jag jämförde brudparet som sitter mitt i folksamlingen med paret på bilden.


Visst var de väl samma? Jag skickade bilden på paret till Tommy och mycket riktigt var det hans morföräldrar!! Det roliga var att denna bilden hade han aldrig sett så nu fick han en ny bild till sin samling.

Detta är en del av allt det roliga med släktforskningen, samarbetet och all den kontakt den ger med andra människor som har samma intresse. Nu råkar jag också vara släkt med brudparet, dubbelt med brudgummen och enkelt med bruden, vilket inte gjorde upptäkten sämre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar