söndag 28 januari 2018

Älskade präster

Som släktforskare händer det då och då att man sitter och svär över präster som skriver som krattor. "Nu har han varit o norpat av nattvardsvinet igen" eller "dör han inte snart så det kommer en ny präst så att det går att läsa vad han skriver" är tankar som far genom huvudet.

Då och då springer man också på riktigt guldkorn; som prästerna i Femsjö socken, Jönköpings län (numera Halland). Jag läste igenom dödsnotiserna i jakt på dödsdatum för en anfader när jag oväntat springer på en anmoder som jag inte kände till sedan tidigare. Maken, även om jag bara har ett förnman, var känt men inte hennes namn eller annat. Här skriver prästen varifrån hon kom, hur länge hon varit gift och hur många barn hon fått. I vanliga fall brukade prästerna knappt bry sig om att skriva fruns namn utan skrev "Andersa i Södergårds hustru" vilket inte ger mycket att gå på och lämnar utrymmer för tveksamheter.

Femsjö (N, F, G) CI:1 (1688-1755) Image 31 / page 37

Guldkornen är fler, ca 40-50 år senare sammanställer den efterföljande prästen en genealogisk förteckning över familjerna i socknen.

Femsjö (N, F, G) OI:1 (1739-1760) Image 64 / page 123

Genom att skriva av och göra ett word-dokument med informationen så kan jag fylla på med mer information,  dvs kompletera det prästen inte skrev. Som i detta fallet kan jag lägga till Anders fru. När hon dog står det att fem barn överlevde henne och det stämmer ju bra med vad nästa präst skrev.

Sammanfattningsvis så måste vi ju ändå vara glada att prästerna var ålagda att skriva kyrkböckerna så jag skall kanske vara försiktigare med mina svordomar framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar