tisdag 27 december 2016

Roadtrip till Gällstad med omnejd

Igår hämtade jag upp pappa och min bror Tommy för att se om vi kunde hitta farmors föräldrarhem Getavad vid Bystadsjön. Jag och pappa var där för snart 14 år sedan och då hittade vi stugan utan större problem men igår lyckades vi inte. Det verkar inte bättre än att den är riven. 😞

Karta fron dokument där Getavad står med men inga hus.

Äldre karta från Lantmäteriet där husen är utsatta uppe vid utloppet till sjön.

Bild från Google där det inte finns några hus på platsen där det finns på lantmäteriets sida.
Vi blev lite besvikna och tog oss till Gällstad för en bit mat. Resan var dock inte helt förgäves. Vi hade redan åkt igenom Torsbo där farmors föräldrar bodde en kort tid efter att de flyttat från Getavad. De huse var också rivna men huset där skjortfabriken låg som farmor jobbade i när hon la en lapp i en skjortficka med namn och adress och som farfar köpte, den finns kvar.

Gamla skjortfabriken i Torsbo
Pappa berättade även om sådan hans mor berättat om sådant hon upplevt under sin uppväxt samt om när han åkt med föräldrarna för att hälsa på mormor och morfar.

Efter lunch så åkte vi mot Lövelyckan där farmor föddes och där hennes mor var uppväxt. På vägen dit åkte vi igenom Rånnaväg där farmors föräldrar Karl och Elin bodde allra sist innan Elin gick bort. Även Röshult passerades där Karl växt upp. Vi lyckades hitta Lövelyckan, en plats ingen av oss besökt tidigare.





Det var ingen hemma så jag fick nöja mig med bilder från utsidan. Det verkar som att källare och farstu kommit till sedan huset byggdes 1904.

Vi hann även med en tyr till Säms gamla kyrkoruin.



Till slut körde vi för att dricka kaffe hemma hos min bror men jag hann med ett stopp till på vägen: Intorp!! Där min morfars förfäder levde på 1500- och 1600-talet. Då föll snön i stora flingor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar